Translate

Rabu, 26 Februari 2014

Profil Negara Turki


Republik Turki (bahasa Turki: Türkiye Cumhuriyeti) adalah sebuah negara besar di kawasan Eurasia. Wilayahnya terbentang dari Semenanjung Anatolia di Asia Barat Daya dan daerah Balkan di Eropa Tenggara. Turki berbatasan dengan Laut Hitam di sebelah utara; Bulgaria di sebelah barat laut; Yunani dan Laut Aegea di sebelah barat; Georgia di timur laut; Armenia, Azerbaijan, dan Iran di sebelah timur; dan Irak dan Suriah di tenggara; dan Laut Mediteraniadi sebelah selatan. Laut Marmara yang merupakan bagian dari Turki digunakan untuk menandai batas wilayah Eropa dan Asia, sehingga Turki dikenal sebagai negaratranskontinental. (Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas)
Bosporus adalah sebuah selat yang memisahkan Turki bagian Eropa dan bagian Asia, menghubungkan Laut Marmara dengan Laut Hitam. Selat ini memiliki panjang 30 km, dengan lebar maksimum 3.700 meter pada bagian utara, dan minimum 750 meter antara Anadoluhisarı dan Rumelihisarı. Kedalamannya bervariasi antara 36 sampai 124 meter. Tepian selat ini berpenduduk padat, salah satu kotanya adalah Istanbul. Ada dua jembatan yang menyebrangi Selat Bosporus, yang pertama adalah Jembatan Bosporus memiliki panjang 1.074 meter dan diselesaikan pada 1973. Yang kedua,Jembatan Fatih Sultan Mehmet dengan panjang 1.090 meter dan diselesaikan pada 1988 sekitar 5 km sebelah utara jembatan pertama. Marmaray sebuah terowongan kereta masih dalam pembuatan dan diharapkan akan diselesaikan pada 2008. Sekitar 1.400 meter dari terowongan ini berada di bawah selat, dengan kedalaman sekitar 55 meter. (Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas)
Negara Turki dengan luas wilayah sekitar 814.578 KM berada di dua benua, Benua Asia dan Eropa. Lebih dari 90 persen wilayahnya berada di benua Asia, selebihnya masuk ke benua Eropa. Kondisi seperti ini menjadikan negara Turki sebagai jembatan antara Timur dan Barat. Dilihat dari sejarah, bangsa Turki mewarisi peradaban Romawi dan Anatolia, Islam, Arab dan Persia sebagai warisan dari Imperium Usmani dan pengaruh nagara-negara Barat Modern. Ibu kota Turki adalah Ankara, tetapi kota besar yang tak kalah penting adalah Istanbul. Negara Turki adalah saksi dari kebesaran peradaban Kekaisaran Bizantium dan Kekhalifahan Turki Utsmani. Peninggalan sejarah yang sangat terkenal yang ada di Turki adalah gereja Hagia Sophia, Istana Keramat, pacuan kuda yang sangat luas, dan Pintu Gerbang Emas, dll.

Sejenak kita menengok perjalanan negera Turki sebelum menjadi Negara Turki seperti sekarang ini.
Pada awal abad pertama Negara Turki berbentuk kerajaan yang bernama Kerajaan Bizantium dengan ibukota di Konstantinopel. Kerajaan Romawi yang menguasai Bizantium pada waktu itu dijatuhkan kaum Barbar. Pada abad ke-12 Bizantium jatuh ke dalam kekuasaan Kerajaan Ottoman yang dipimpin Raja Osman I. Inilah masa keemasan Turki Ottoman. Pada masa inilah pemerintahan Turki Ottoman memperoleh pengaruh Islam yang kuat. Pada tahun 1453, ibukota Bizantium jatuh ke tangan pasukan Turki di bawah pimpinan Sultan Muhamad II. Konstantinopel kemudian berganti nama menjadi Istanbul.

Negara Turki sebagai Negara modern yang sekuler berdiri pada tahun 1923. Agama Islam yang telah berfungsi sebagai agama sekaligus system kehidupan bermasyarakat dan bernegera lebih dari 7 abad diganti dengan system Barat. Lebih dari separuh wilayah Turki merupakan pegunungan. Sungai Eufrat dan Tigris yang pernah menjadi pusat peradaban dunia, juga melintasi wilayah ini. Batas-batas Negara Turki adalah: Laut Hitam di utara; Irak, Suriah dan Laut Tengah di selatan; Laut Aegea di barat dan Iran serta Rusia di timur. Negara Republik Turki dengan ibukota Ankara itu, pertama kali dipimpin oleh Musthofa Kemal. Ia melakukan modernisasi besar-besaran dengan berkiblat ke Barat. Ia mengganti penggunaan huruf Arab dengan Latin, praktek berpoligami dilarang dan wanita diberi kebebasan yang sama dengan pria. Kemal pun beroleh gelar Bapak Bangsa Turki (Attaturk) sehingga dikenal sebagai Kemal Attaturk.

Turki menjadi salah satu objek wisata, karena paling tidak 7 gereja yang disebutkan di dalam Kitab Wahyu berada di wilayah Turki. Nama-nama jemaat gereja tersebut adalah: Jemaat Efesus, Smirna (Izmir), Pergamus, Tiatira, Sardis, Filadelfia dan Laodikia. Selain itu ada banyak peninggalan-peninggalan sejarah Kristen yang masih ada sampai dengan sekarang ini, misalnya gereja Hagia Sophia yang saat ini berfungsi sebagai museum, yang mana sebelumnya pernah berubah fungsi dari gereja menjadi masjid.


Ekonomi Turki


Sektor pertanian

Empangan Atatürk adalah yang terbesar dari 22 empangan di Southeastern Anatolia Project. Rancangan ini merangkumi 22 empangan, 19 loji kuasa hidrolik, dan pengairan 1,82 juta hektar lahan. Total kos projek ini dianggarkan sebanyak $ 32 bilion. Total kapasiti dipasang penjanaan elektrik 7476 MW dan pengeluaran tenaga diproyeksikan tahunan mencapai 27 bilion kWh.
Pada Mac 2007, Turki adalah pengeluar terbesar di dunia hazelnut, ceri, ara, aprikot, Quince dan delima; pengeluar kedua terbesarsemangka, timun dan buncis; pengeluar ketiga terbesar tomato, terong, hijau lada, miju-miju dan pistacchio; pengeluar keempat terbesar bawang dan zaitun, pengeluar terbesar kelima gula bit; pengeluar terbesar keenam tembakau, teh dan epal; pengeluar terbesar ketujuh kapas dan barli; pengeluar terbesar kelapan buah badam; pengeluar terbesar kesembilan gandum, rye dan limau, dan pengeluar terbesar kesepuluh lemon. Turki telah membantu diri dalam pengeluaran makanan sejak 1980-an. Hasil pertanian telah berkembang pada tahap yang terhormat. Namun, sejak tahun 1980-an, pertanian telah dalam keadaan penurunan dibandingkan dengan jumlah ekonomi.
Sektor pertanian negara besar ini menyumbang 29.5% dari pekerjaan pada tahun 2009. Secara sejarah, petani Turki telah cukup berkecai. Menurut bancian tahun 1990, "85% daripada pemilikan pertanian berada di bawah 10 hektar dan 57% dari mereka berpecah menjadi empat atau lebih plot non-menyebelah." Banyak sikap pertanian tua tetap luas, tapi tradisi ini diharapkan dapat mengubah dengan proses aksesi Kesatuan Eropah. Turki adalah pembongkaran sistem insentif. Pupuk dan racun perosak subsidi telah dihalang dan menyokong harga sisanya telah secara berperingkat ditukar ke harga lantai. Kerajaan juga telah memulakan projek yang dirancang banyak, seperti Southeastern Anatolia Projek (GAP projek). Munculnya GAP menjanjikan masa depan yang sangat makmur bagi pertanian tenggara. Program ini merangkumi 22 empangan, 19 loji kuasa hidrolik, dan pengairan 1,82 juta hektar tanah. Jumlah kos projek ini dianggarkan sebanyak $ 32 bilion.  Total kapasiti dipasang penjanaan elektrik 7476 MW dan pengeluaran tenaga diproyeksikan tahunan mencapai 27 bilion kWh.
Industri penternakan, berbanding dengan tahun-tahun awal Republik, menunjukkan sedikit perbaikan produktiviti, dan tahun-tahun terakhir dekad melihat stagnasi. Namun, produk-produk ladang, termasuk daging, susu, wul, dan telur, memberikan sumbangan lebih daripada ⅓ dari nilai hasil pertanian. Perikanan adalah bahagian penting lain dari ekonomi, pada tahun 2005 industri perikanan Turki menuai 545,673 tan ikan dan perikanan.

Sektor Industri

Penggunaan elektronik dan peralatan rumah

Vestel Electronics Turki adalah pengeluar TV terbesar di Eropa, perakaunan untuk 21% dari seluruh TV set dihasilkan dan dijual di benua pada tahun 2007. Pada Januari 2005, Vestel dan elektronik saingan Turki dan putih tanda barang beko menyumbang lebih dari setengah dari TV semua set dihasilkan di Eropa. Elektronik jenama lain Turki, Profilo-Telra, adalah ketiga terbesar Eropah penerbit TV pada tahun 2005. KE pasaran syarikat Turki di elektronik telah meningkat secara signifikan setelah Kastam Kesatuankesepakatan yang ditandatangani antara Kesatuan Eropah dan Turki: di TV warna dari 5 % pada tahun 1995 menjadi lebih dari 50% pada tahun 2005, dalam peranti digital dari 3% hingga 15%, dan barang putih dari 3% menjadi 18%.

Tekstil dan pakaian

syarikat Turki membuat pakaian eksport bernilai $ 13980000000 pada tahun 2006, lebih daripada $ 10670000000 dimana (76,33%) yang dilakukan terhadap negara-negara anggota Kesatuan Eropah.

Kenderaan bermotor dan produk otomotif


Turki memiliki besar dan berkembang industri otomotif, yang menghasilkan 1,024,987 kenderaan bermotor pada tahun 2006, kedudukan sebagai pengeluar 7 otomotif terbesar di Eropah; belakang Jerman (5.819.614), Perancis (3.174.260), Spanyol (2.770.435), di United Kingdom (1.648.388), Rusia (1.508.358) dan Itali (1.211.594), masing-masing.
Pada tahun 2008 Turki dihasilkan 1.147.110 kenderaan bermotor, kedudukan sebagai pengeluar ke-6 terbesar di Eropah (di belakang Inggeris dan di atas Itali) dan pengeluar terbesar 15 di dunia.
Turki otomotif syarikat seperti TEMSA,Otokar dan BMC adalah salah bas yang terbesar di dunia, van dan pengeluar lori.
Industri otomotif merupakan bahagian penting ekonomi sejak akhir 1960-an. Syarikat-syarikat yang beroperasi di sektor ini terutama terletak di Marmara Daerah. Dengan cluster pembuat kereta dan pembekal komponen, sektor automotif Turki telah menjadi sebahagian integral dari rangkaian global basis pengeluaran, eksport bernilai lebih daripada $22,944,000,000 kenderaan bermotor dan bahagian-bahagian pada tahun 2008.

Pembinaan kapal

Turki juga merupakan salah satu daripada perkapalan bangsa terkemuka; pada tahun 2007 limbungan kapal Turki peringkat 4 di dunia (di belakang China, Korea Selatan dan Jepun) dalam hal jumlah memerintahkan kapal, dan juga ke-4 di dunia (di belakang Itali, Amerika Syarikat dan Kanada) dalam hal jumlah memerintahkan kapal pesiar mega.

Pembinaan dan bidang kontraktor

Industri dan kontrak Turki adalah salah satu pembinaan, terkemuka yang paling kompetitif dan dinamik industri kontraktor / di dunia. Pada tahun 2009 sebanyak 33 pembinaan Turki / syarikat kontraktor yang dipilih untuk Senarai Kontraktor Top Antarabangsa disusun oleh Engineering News-Record, yang membuat pembinaan Turki / industri kontraktor di dunia ke-2 terbesar, ditempatkan di belakang yang dari China.

Sektor transportasi

Angkutan


Rangkaian kereta api 8,697km pada tahun 2008, termasuk 2.133 km pusat kuasa.Kereta Api Negara Turki mula membina Kereta kelajuan tinggi garisan pada tahun 2003. Baris pertama, yang mempunyai panjang 533 km dari Istanbul (stasiun Turki 'metropolis terbesar) melalui Eskişehir ke Ankara (ibu kota) sedang dalam pembinaan dan akan mengurangkan masa perjalanan dari 6-7 jam sehingga 3 jam dan 10 minit. Bahagian garis Ankara-Eskişehir, yang memiliki panjang 245km dan masa perjalanan unjuran 65 minit, selesai. Persidangan bermula pada tarikh 23 April 2007, dan pendapatan perkhidmatan produktif bermula pada tarikh 13 Mac 2009. Bahagian garis Eskişehir-Istanbul dijadualkan akan selesai pada tahun 2009, dan termasuk terowong Marmaray yang akan memasuki perkhidmatan pada tahun 2012 dan melakukan sambungan kereta api pertama langsung antara Eropa dan Anatolia.Pada 2009, terdapat 102 lapangan terbang (90 dengan landasan pacu berturap dan 12 dengan landasan pacu tak berturap) di Turki, termasuk [Senarai [bandar udara di Turki|lapangan terbang]] tujuh antarabangsa di Istanbul, Ankara, İzmir, Trabzon, Dalaman, Milas-Bodrum danAntalya. Ada juga 21 heliports di negara selama tahun yang sama.
Pada tahun 2006 negara ini mempunyai rangkaian jalan dari 426.951 km, termasuk tol 1,987km, 13 kedudukan di dunia.
Pada 2008, pedagang laut Turki termasuk 612 kapal, kedudukan ke-19 di dunia. Pantai Turki mempunyai 1,200km laluan air bernavigasi.
Pada tahun 2008, 7,555 kilometer (4,694 bt) gas semulajadi, saluran paip dan 3,636 kilometer (2,259 bt) saluran paip minyak bumi membentang wilayah negara itu.

Komunikasi

Pada tahun 2008, terdapat 17.502.000 line telefon operasi utama di Turki, yang menduduki peringkat 18 di dunia, sementara ada 65,824,000 telefon yang berdaftar di negara itu, yang menduduki peringkat 15 di dunia selama tahun yang sama.
Proses liberalisasi telekomunikasi bermula pada tahun 2004 selepas kejadian Pihak Berkuasa Telekomunikasi, dan masih berlangsung. syarikat sektor swasta beroperasi di telefon bimbit, telefon jarak jauh dan akses internet. pertukaran digital tambahan membolehkan peningkatan pesat dalam jumlah pelanggan, pembangunan rangkaian jalur antarkota Bagasi berteknologi maju, menggunakan kedua-dua kabel serat optik dan mikrogelombang radio relay digital, memudahkan komunikasi antara pusat-pusat bandar. Daerah terpencil di negara tersebut semua melalui sistem satelit domestik sahaja, sedangkan jumlah pelanggan perkhidmatan telefon bimbit-khidmat berkembang pesat.
Perkhidmatan talian telefon utama antarabangsa disediakan oleh kabel-ME-WE-3 kapal selam SEA dan kabel serat optik bawah laut di Laut Mediterranean dan Black yang mengandungi pautan Turki dengan Itali, Greece, Israel, Bulgaria, Romania, dan Rusia. Pada tahun 2002, ada 12 stesen bumi satelit Intelsat, dan 328 terminal bergerak satelit dalam sistem Inmarsat dan Eutelsat.
Pada tahun 2001, ada 16 PM, 107 FM, dan 6 stesen radio gelombang pendek di negara ini.
Pada tahun 2008, terdapat 24.483.000 pengguna internet s di Turki, yang menduduki peringkat 15 di dunia; sedangkan pada tahun 2009, ada 2,961,000 internet host s di negeri ini, yang menduduki peringkat 27 di dunia.

Sektor pelancongan

Lapangan Terbang Antarabangsa Esenboğa di Ankara.
Pelancongan adalah salah satu yang paling dinamik dan sektor berkembang terpantas di Turki. Menurut agen perjalanan TUI AG dan Thomas Cook, 11 dari 100 hotel terbaik di dunia terletak di Turki. Pada tahun 2005, terdapat 24,124,501 pengunjung ke negara, yang memberikan sumbangan $1.82 bilion untuk pendapatan Turki, dengan pengeluaran purata $679 pada pelancong. Pada tahun 2008, jumlah pengunjung meningkat menjadi 30,929,192, yang memberikan sumbangan $2.19 bilion terhadap pendapatan Turki. Selama bertahun-tahun, Turki telah muncul sebagai destinasi pelancongan popular bagi banyak orang Eropah, bersaing dengan YunaniItali dan Spanyol. Resorts di wilayah seperti Antalya dan Muğla (yang terletak di Riviera Turki) telah menjadi sangat popular di kalangan pelancong.

Sektor keuangan

Bank Sentral Republik Turki (Türkiye Cumhuriyet MerkezBankası) ditubuhkan pada tahun 1930, sebagai sebuah syarikat saham gabungan istimewa. Ini mempunyai hak tunggal untuk nota masalah. Ia juga mempunyai kewajipan untuk menyediakan keperluan kewangan daripada syarikat-syarikat negara pertanian dan komersial. Semua transfer matawang asing secara eksklusif dikendalikan oleh bank sentral.

Awalnya ditubuhkan sebagai Uthmaniyyah Bursa Saham (Dersaadet Tahvilat Borsası) pada tahun 1866, dan mereorganisasi struktur saat ini pada awal 1986, Bursa Saham Istanbul (ESI) adalah satu-satunya kesan pasaran Turki. Selama abad ke-20 ke-19 dan awal, Bankalar Caddesi (Bank Street) di Istanbul adalah pusat kewangan dari Empayar Uthmaniyyah, di mana markas besar Bank Sentral Uthmaniyyah (dibentuk sebagai Bank-ı Osmanî pada 1856, dan kemudian ditata ulang sebagaiBank-ı Osmani-i Şahane pada 1863) dan Bursa Efek Uthmaniyyah (1866) berada. Bankalar Caddesi terus menjadi daerah utama kewangan Istanbul sehingga tahun 1990-an, ketika bank-bank Turki yang paling mula memindahkan markas mereka ke pusat kawasan perniagaan moden Levent dan Maslak. Pada tahun 1995, Bursa Efek Istanbul pindah ke gedung yang sekarang di suku Istinye. Bursa Emas Istanbul juga ditubuhkan pada tahun 1995. Saham pasar modal syarikat yang disenaraikan di Turki adalah bernilai $161,537,000,000 pada tahun 2005 oleh Bank Dunia.

Sehingga tahun 1991, menubuhkan bank sektor swasta di Turki tidak mudah dan tunduk pada kawalan kerajaan ketat dan peraturan. Pada tarikh 10 Oktober 1991 (sepuluh hari sebelum pilihanraya umum 20 Oktober 1991) ANAP kerajaan Perdana Menteri Mesut Yılmaz memberikan izin khusus kepada lima pengusaha terkemuka (yang mempunyai hubungan dekat dengan kerajaan) untuk membuat mereka sendiri kecil skala bank swasta. Ini adalah Kentbank ( dimiliki oleh Süzer); Taman Yatırım Bankasi (dimiliki oleh Karamehmet ); Toprakbank dimiliki oleh Toprak ); Bank Ekspres (dimiliki oleh betil); dan Bank Alternatif ( dimiliki oleh Dogan.) Mereka diikuti oleh bank-bank swasta yang lain berskala kecil yang didirikan antara tahun 1994, dan 1995 selama kerajaan DYP Perdana Menteri Tansu Çiller, yang memperkenalkan perubahan drastik kepada undang-undang perbankan dan peraturan-peraturan, yang membuatnya sangat mudah untuk mendirikan bank di Turki, tetapi juga membuka banyak celah dalam sistem. Pada tahun 1998, ada 72 bank di Turki; dari sebahagian yang dimiliki oleh syarikat-syarikat pembinaan yang menggunakan mereka sebagai aset kewangan untuk menyedut wang ke dalam operasi mereka yang lain. Akibatnya, pada tahun 1999 dan 2001, kerajaan DSP Perdana Menteri Bulent Ecevit harus menghadapi dua krisis ekonomi besar yang sebahagian besar disebabkan oleh sektor perbankan lemah dan longgar ditetapkan; defisit perdagangan berkembang dan menghancurkan İzmit gempa 17 Ogos 1999. The Turki lira, yang dipaut pada AS dolarsebelum krisis tahun 2001, harus melayang, dan kehilangan sejumlah penting nilainya. Ini butiran kewangan mengurangkan jumlah bank untuk 31. Perdana Menteri Bulent Ecevit harus memanggil ekonomi terkenal Kemal Dervis untuk merapikan ekonomi dan khususnya sistem perbankan lemah sehingga krisis ekonomi yang sama tidak akan terjadi lagi.

Pada masa ini, sektor perbankan Turki adalah salah satu yang terkuat dan paling luas dalam Eropa Timur, yang Timur Tengah dan Asia Tengah. Selama berdekad-dekad terakhir sejak tahun 2001, Lira Turki juga telah memperoleh cukup banyak nilai dan mempertahankan kestabilan, menjadi mata wang antarabangsa ditukar sekali lagi (sesuai dengan inflasiyang jatuh ke angka satu digit sejak tahun 2003.) Ekonomi tumbuh pada peringkat rata-rata 7,8% antara 2002 dan 2005. defisit fiskal menguntungkan (walaupun dalam jumlah yang kecil) dari penswastaan industri besar. Perbankan berada di bawah tekanan awal pada bulan Oktober 2008 sebagai kuasa perbankan Turki memberi amaran bank-bank dijalankan terhadap mundurnya kredit dari sektor kewangan yang lebih besar. Lebih daripada 34% daripada aset di sektor perbankan Turki tertumpu di Bank Pertanian (Ziraat Bankasi), Bank Perumahan (Yapi Kredi Bankasi), Isbank (Türkiye adalah Bankasi) dan Akbank. Kelima bank-bank BUMN besar yang direstrukturisasi pada tahun 2001. Politik penglibatan diperkecil dan dasar pinjaman yang berubah. Ada juga bank antarabangsa banyak, yang mempunyai cawangan di Turki. Sejumlah bank perdagangan Arab, yang melatih suatuIslam perbankan, juga hadir di negara ini.
Peraturan Pemerintah lulus pada tahun 1929 diperlukan semua syarikat insurans untuk mengasuransikan kembali 30% dari setiap dasar denganTASReasürans Milli (Reasuransi Nasional Corporation) yang ditubuhkan pada 26 Februari 1929. Pada tahun 1954, insurans jiwa dibebaskan dari syarat ini. Pasar insurans secara rasmi ditetapkan melalui Jabatan Perdagangan.
Setelah bertahun-tahun rendahnya tahap pelaburan asing langsung (FDI), pada tahun 2007 Turki berjaya menarik $ 2.19 bilion di FDI dan diharapkan untuk menarik sosok yang lebih tinggi pada tahun-tahun berikutnya. Siri penswastaan besar, kestabilan yang didorong oleh dimulainya perundingan Kesatuan Eropah aksesi Turki, pertumbuhan yang kuat dan stabil, dan perubahan struktur dalam perbankan, runcit, dan sektor telekomunikasi memiliki semua menyumbang pada kenaikan pelaburan asing.
Dalam beberapa tahun terakhir, inflasi yang tinggi sekali telah dikendalikan dan ini telah menyebabkan pelancaran mata uang baru, "Lira Turki Baru", pada 1 Januari, 2005 hingga semen kejayaan pembaharuan ekonomi dan menghapuskan sisa-sisa ekonomi yang tidak stabil. Pada tanggal 1 Januari 2009, Lira Turki Baru berganti nama sekali lagi sebagai "lira Turki"  dan syiling.

Syarikat-syarikat terbesar

Pada 2010, 12 syarikat Turki disenaraikan dalam senarai Forbes Global 2000 - suatu penempatan tahunan an annual ranking of the top 2000 atas syarikat swasta di dunia mengikut majalah Forbes. Syarikat-syarikat tersebut adalah:

World RankCompanyIndustriPendapatan
(bilion $)
Untung
(bilion $)
Aset
(bilion $)
Market Value
(bilion $)
274Garanti BankasıPerbankan9.752.0677.0216.06
288Türkiye İş BankasıPerbankan10.971.6186.3412.60
321Koç HoldingKonglomerat36.341.3241.807.45
343AkbankPerbankan8.061.1660.2315.75
414Sabancı HoldingKonglomerat12.930.7865.247.33
534Halk BankasıPerbankan5.761.0533.178.10
609VakıfbankPerbankan6.250.8135.485.93
666Turk TelekomTelekomunkasi6.821.188.9711.25
683TurkcellTelekomunikasi5.891.558.0013.19
934Enka İnşaatPembinaan5.870.507.637.29
1507Turkish AirlinesAngkutan4.000.745.102.87
1872Doğan HoldingKonglomerat8.170.056.801.68

Perdagangan dan pelaburan luaran

Eksport Turki pada 2006.
Turki adalah sumber yang sangat besar asing pelaburan langsung dalam Eropah Tengah dan Timur dan CIS, dengan lebih daripada $1.5 bilion pekerjanya. 32% telah dilaburkan dalam Rusia, terutama dalam sumber daya alam dan sektor pembinaan, dan 46% di Turki Laut Hitam tetangga, Bulgaria dan Romania. syarikat Turki juga mempunyai saham yang cukup besar FDI di Poland, sekitar $ 100 juta.
Syarikat pembinaan dan kontraktor telah menjadi pemain penting, seperti Enka, Tekfen, Gama, dan Üçgen İnşaat, serta tiga kumpulan industri , Anadolu Efes Group, ŞişeCam Group dan Group VESTEL.
Eksport mencapai $ 115.300.000.000 pada tahun 2007, tetapi import naik $ 162,1 bilion, terutamanya disebabkan peningkatan permintaan untuk sumber tenaga seperti gas alam dan minyak mentah. Turki target eksport sebanyak $ 200 bilion pada tahun 2013, dan jumlah perdagangan minimum $450 bilion. Telah terjadi pergeseran yang cukup besar dalam eksport dalam dua dekad terakhir. Saham gas alam menurun dari 74% pada tahun 1980 menjadi 30% pada tahun 1990 dan 12% pada tahun 2005. Bahagian pertengahan dan produk teknologi tinggi telah meningkat dari 5% pada tahun 1980 menjadi 14% pada tahun 1990 dan 43% pada tahun 2005.
Para rakan perdagangan utama adalah Kesatuan Eropah, yang merupakan 59% daripada eksport dan 52% dari import pada tahun 2005, Amerika Syarikat, Rusia dan Jepun. Turki telah mengambil keuntungan dari sebuah kastam persatuan dengan Kesatuan Eropah, yang ditandatangani pada tahun 1995, untuk meningkatkan pengeluaran industri untuk eksport, sedangkan manfaat dari Kesatuan Eropah asal pelaburan asing ke negara itu.

Sumber daya alam

Mineral

Turki adalah peringkat kesepuluh pengilang mineral di dunia dalam hal kepelbagaian. Sekitar 60 mineral lain yang berbeza saat ini dihasilkan di Turki. Deposit mineral yang terkaya di negara tersebut boron garam dan jumlah cadangan Turki untuk 72% dari jumlah keseluruhan dunia. Menurut CIA World Factbook, sumber daya alam yang lain termasukbatubara, bijih besi, tembaga, kromium, uranium, Antimon, raksa, emas, barit, borate, Celestine (strontium) , ampelas, feldspar, kapur, magnesit, marmar, perlit, apung, pirit(sulfur), liat, tanah yang subur dan hidroelektrik.

Minyak dan gas asli

Turki adalah sebuah pengilang minyak dan gas semulajadi, tetapi tahap pengeluarannya tidak cukup besar untuk membuat negara mandiri, yang membuat Turki negara pengimport minyak dan gas. Namun, penemuan terbaru minyak dan ladang gas alam di negara ini, terutama di lepas pantai Laut Hitam utara Anatolia, seperti juga di Timur Thrace, yang Teluk Iskenderun dan dalam negeri di Southeastern Anatolia Region berhampiran sempadan dengan Syria dan Iraq; akan membantu Turki untuk mencapai tahap yang lebih tinggi membantu diri dalam pengeluaran tenaga.

Rangkaian paip di Turki termasuk 1,738 kilometer (1,080 bt) untuk minyak mentah, 2,321 kilometer (1,442 bt) untuk produk minyak bumi, dan 708 kilometer (440 bt) untuk gas alam pada tahun 1999. The Baku-Tbilisi-Ceyhan pipeline, pusat paip minyak terpanjang kedua di dunia, dirasmikan pada tarikh 10 Mei 2005. paip yang memberikan [minyak bumi [| minyak] mentah] dari cekungan Laut Kaspia ke pelabuhan Ceyhan di Turki Tengah pantai, dari mana ia diedarkan dengan tanker minyak dunia pasaran. Yang direncanakan Nabucco Pipeline juga akan lulus dari Turki dan memberikan Kesatuan Eropah negara anggota dengan [gas alam] [] dari cekungan Laut Kaspia. The Blue Stream, sebuah trans-utama Laut Hitam paip gas, adalah operasi sejak November 17 Mac 2005, dan memberikan gas alam dari Rusia untuk Turki. The Tabriz-Ankara paip adalah 2,577 kilometer (1,601 bt) paip panjang gas semulajadi, yang berlangsung dari Tabriz di barat laut Iran ke Ankara di Turki. paip itu ditugaskan pada tarikh 26 Julai 2001. Dalam Erzurum, yang Caucasus Selatan Pipeline, yang ditugaskan pada tarikh 21 Mei 2006, berkaitan dengan rangkaian paip Iran-Turki. Di masa depan, kedua-dua paip akan berada di antara laluan bekalan utama bagi Nabucco paip dirancang dari Turki ke Eropah.

Tenaga nuklear

Untuk menutupi peningkatan keperluan tenaga penduduk dan menjamin terus meningkatkan taraf hidupnya, Turki rencana nuklear beberapa penjanaan elektrik. Cadangan tenaga nuklear tersebut direkodkan sebagai awal pada 1960-an, tetapi rencana itu berkali-kali dibatalkan, bahkan setelah tawaran dibuat oleh pengilang tertarik kerana kos tinggi dan masalah keselamatan. Turki selalu memilih Candu reaktor nuklear kerana mereka membakar alam uranium yang murah dan tersedia secara tempatan dan kerana mereka boleh mengisi bahan bakar secara online. Hal ini menyebabkan perasaan tidak enak antara tetangga Turki kerana mereka sangat ideal untuk menghasilkan senjata-kelas plutonium. kilang-kilang pertama Turki tenaga nuklear diharapkan akan dibina di kawasan Akkuyu di Mersin pada Tengah pantai, dalam Sinop İnceburun kabupaten di pesisir Laut Hitam, dan dalam Kirklareli 's İğneada kabupaten di pantai Laut Hitam.

Tenaga panas bumi

Turki pemanfaatan langsung 5 tertinggi dan kapasiti elektrik panas bumi di dunia.

Sekuriti tenaga

Turki adalah negara rakan dari Kesatuan Eropah INOGATE program tenaga, yang mempunyai empat topik utama: meningkatkan tenaga keselamatan, konvergensi dari negara ahli pasar tenaga berdasarkan prinsip EU tenaga pasaran dalaman, menyokong tenaga yang berterusan pembangunan, dan menarik pelaburan untuk projek tenaga kepentingan bersama dan serantau.

Persekitaran 

Dengan pembentukan Kementerian Lingkungan Hidup Turki pada tarikh 9 Ogos 1991 (yang kemudian bergabung dengan Jabatan Perhutanan pada tarikh 1 Mei 2003, dan menjadi Kementerian Alam Sekitar dan Kehutanan) Turkey mula membuat kemajuan yang signifikan menangani beberapa yang paling menekan persekitaran masalah. Perbaikan paling dramatik adalah penurunan yang signifikan pencemaran udara di Istanbul dan Ankara. Keperluan yang paling mendesak adalah untuk kilang pemprosesan air, kemudahan pemprosesan air kumbahan, pengurusan sisa pepejal dan pemeliharaan kepelbagaian hayati.

Perbezaan daerah

Kekayaan negara terutama tertumpu di barat laut dan barat, sedangkan timur dan tenggara menderita daripada pengeluaran ekonomi rendah dan kadar pengangguran yang lebih tinggi.


Sumber :

Terimakasih Sudah Berkunjung dan Semoga Bermanfaat untuk anda

0 komentar:

Poskan Komentar

Tolong beri komentar untuk membangun blog ini menjadi lebih baik lagi dan semakin bermanfaat. Terimakasih

 

Popular Posts

Popular Posts this month

Popular Posts this week